Εκδήλωση για τον λαϊκισμό στη Δράμα

Στις 30 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δημαρχείου Δράμας μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση με θέμα τον «Λαϊκισμό» από τη «Λέσχη Ανάγνωσης Πεζογραφίας Δράμας», το Σωματείο «Φίλοι Αρχαιολογικού Μουσείου Δράμας» και τον «Σύνδεσμο Φιλολόγων Ν. Δράμας» με ομιλητές τον Γρηγόρη Μάρκου, Δρ Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ και εκπαιδευτικό και τον Μουράτη Κοροσιάδη, Δρ Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ και εκπαιδευτικό. Ο Δρ Μάρκου εξέτασε τη σχέση λαϊκισμού και συνωμοσιολογίας μέσω μιας λογο-θεωρητικής ανάλυσης, ενώ ο Δρ Κοροσιάδης αναφέρθηκε στα ίχνη του λαϊκισμού και του αντι-λαϊκισμού στην Αρχαία Αθηναϊκή Δημοκρατία.

Ειδικότερα, ο Δρ Μάρκου εστίασε στην ομιλία του στην έννοια του λαϊκισμού και της συνωμοσιολογίας μέσα από τα εργαλεία της ανάλυσης Λόγου. Σε ερώτηση του Πρωινού Τύπου για το αν υπάρχουν κοινά σημεία στα δύο φαινόμενα, σημείωσε ότι: «μπορούμε να βρούμε, αλλά δεν σημαίνει ότι συμπίπτουν οι δύο αυτές έννοιες. Δεν συμπίπτουν απόλυτα. Υπάρχουν κάποιοι θεωρητικοί, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι αυτές οι δύο έννοιες είναι ταυτόσημες και βαδίζουν πάντα μαζί.» «Θεωρώ ότι μπορεί κάποιες φορές να συνυπάρξουν αυτά τα φαινόμενα, αλλά δεν ταυτίζονται. Δεν συμπορεύονται πάντα μεταξύ τους. Είναι δύο διαφορετικά φαινόμενα τα οποία μπορούν να συναντηθούν κάποιες φορές».

Σε άλλο σημείο, ο Δρ Μάρκου τόνισε ότι «η συνωμοσιολογία είναι ένα διαχρονικό φαινόμενο. Από την αρχαιότητα μπορούμε να δούμε θεωρίες συνωμοσίας να αναπτύσσονται. Ο λαϊκισμός είναι νεωτερικό φαινόμενο. Βέβαια μπορούμε να βρούμε ίχνη λαϊκισμού και στην αρχαία Ελλάδα. Πάντα υπάρχουν λαϊκισμοί, οι οποίοι αναδύονται, αναλόγως βέβαια και το πλαίσιο. Σε περιόδους κρίσης είναι συχνότερο φαινόμενο, γιατί έχουμε περισσότερα ανικανοποίητα κοινωνικά αιτήματα, οπότε βρίσκει βάση ένας ηγέτης ή ένα κίνημα και μπορεί να πει ότι εκπροσωπεί τις λαϊκές τάξεις με καλύτερο τρόπο».

Από την πλευρά του, ο Δρ Κοροσιάδης εξέτασε τη πιθανή ύπαρξη ιχνών λαϊκισμού στην αρχαία Ελλάδα, επισημαίνοντας στον Πρωινό Τύπο τα εξής: «Επειδή με ενδιέφερε ο χώρος της αρχαίας Ελλάδας προσπάθησα να δω αν υπάρχουν ίχνη λαϊκισμού, αναλογίες ουσιαστικά γιατί σαν φαινόμενο δεν μπορεί να είναι το ίδιο. Άλλη δημοκρατία ήταν εκείνη, ήταν άμεση, αυτή είναι αντιπροσωπευτική. Υπάρχουν κοινά στοιχεία με την έννοια ότι όπως για παράδειγμα σήμερα έχουμε την έννοια των λαϊκιστών συκοφαντημένη και σπιλωμένη, εκεί είχαμε τους δημαγωγούς. Πάντα δηλαδή υπήρχε η σύγκρουση μαζών και ελίτ.».

Αυτό που τόνισε ο Δρ Κοροσιάδης, είναι ότι «βασικά αυτό που επιχειρούμε να κάνουμε, είναι να αποκαταστήσουμε όσο μπορούμε την έννοια του λαϊκισμού που έχει φτάσει στο σημείο να θεωρείται ύβρις. Δηλαδή όταν κάποιον θέλουμε να τον μειώσουμε, τον λέμε ότι είσαι λαϊκιστής. Δεν είναι έτσι. Ο λαϊκισμός έχει μια μακρά παράδοση φιλελευθερισμού και θετικής προφοράς. Ξεκίνησε στην Αμερική το 1790 με αιτήματα των αγροτών βασικά. Αιτήματα για προστασία, για νομιμότητα, για τα δικαιώματά τους, για τη θέση της γυναίκας.»
*Ευχαριστούμε τον proinos-typos.gr για τις συνεντεύξεις των ομιλητών.