Αργύρης Κιοσσές
Πρόεδρος Σωματείου Αρτοποιών Ν. Δράμας
Το Fdrama συνομίλησε με τον πρόεδρο ενός ιδιαίτερα δύσκολου, απαιτητικού και αναγκαίου ταυτόχρονα κλάδου. Τον κλάδο των αρτοποιών, που δουλεύουν μέσα στη νύχτα όταν εμείς κοιμόμαστε, για να έχουμε φρέσκο ψωμί το πρωί. Ο Αργύρης Κιοσσές αρτοποιός και πρόεδρος σωματείου αρτοποιών Δράμας μας αναλύει την κατάσταση που επικρατεί σήμερα.
- Κύριε Κιοσσέ σας καλωσορίζουμε στο Fdrama. Βρισκόμαστε λίγο πριν τις γιορτές του Πάσχα. Είναι η κίνηση αυξημένη στα αρτοποιία ή όχι;
Γεια σας κύριε Μάρκου και ευχαριστώ για την πρόσκληση. Η κίνηση στα αρτοποιεία είναι αυξημένη λόγω της Σαρακοστής. Μέχρι το Πάσχα, ζήτηση έχουν τα νηστίσιμα προϊόντα, όπως κουλούρια, σταφιδόψωμα, ελαιόψωμα, ταχινόπιτες, μηλόπιτες, νηστίσιμες πίτες και άλλα.
- Είναι απαιτητικοί οι πελάτες σας; Ενδιαφέρονται για αυτό που αγοράζουν;
Οι πελάτες θέλουν να ενημερώνονται για την ποιότητα, τα υλικά και τις θρεπτικές αξίες που έχουν τα προϊόντα του φούρνου και κυρίως στο ψωμί που είναι καθημερινό προϊόν κατανάλωσης. Θέλουν να ξέρουν τι τρώνε και εμείς τους λύνουμε κάθε απορία.
Που κυμαίνεται σήμερα η τιμή του ψωμιού; Να περιμένουμε κάποια αύξηση τους επόμενους μήνες;
Σήμερα το άσπρο ψωμί αλλά και το ολικής άλεσης, πουλιέται από 2,80€ έως 3,10€ το κιλό. Πρέπει να παρέμβει το κράτος με σοβαρές φορολογικές μειώσεις για να αλλάξει προς το καλύτερο η τιμή. Το ΦΠΑ στο ψωμί, ζητάμε να πάει στο 6%. Η Ισπανία για παράδειγμα το πήγε στο 0% αλλά η Ισπανία έχει κρατική οικονομία, ενώ η Ελλάδα λόγω της ιδιωτικοποιήσεων, εισπράττει μόνο από φόρους και ΦΠΑ. Για αυτό και η μείωση θεωρείται άπιαστο όνειρο. Εάν αυτή η κατάσταση συνεχιστεί, σίγουρα θα κάνουμε κι άλλη αύξηση στο ψωμί, γιατί πλέον είναι θέμα επιβίωσης των επιχειρήσεων.
Ποια είναι σήμερα η γενικότερη κατάσταση στον κλάδο σας;
Ο κλάδος της αρτοποιίας δέχτηκε μεγάλη πίεση και συρρίκνωση. Όπως σε όλες τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις έτσι και για την αρτοποιία, οι κύριοι λόγοι ήταν η πανδημία, τα απανωτά lockdown, η ενεργειακή κρίση, ο πόλεμος στην Ουκρανία και φυσικά, η φορολογία σε τα βαριά πρόστιμα. Οι μεγάλες αυξήσεις στις πρώτες ύλες εκτίναξαν τα κόστος παραγωγής, με συνέπεια πολλές επιχειρήσεις να κλείσουν. Μόνο στον κλάδο της αρτοποιίας από την πανδημία έως και σήμερα έχουν κλείσει πάνω από 80 αρτοποιία πανελληνίως. Οι αρτοποιοί κουράστηκαν να απορροφούν τις αυξήσεις των υλικών και των παροχών υπηρεσιών. Από την κρίση του 2008 έως και τη λήξη της πανδημίας δεν κάναμε καμία αύξηση. Η πρώτη αύξηση που ήταν περίπου 20 με 25%, ήρθε με την αρχή της ενεργειακής κρίσης, στις αρχές του 23.
Ποιες είναι οι προκλήσεις εξέλιξης που αντιμετωπίζει κανείς σ’ αυτό το επάγγελμα;
Η τέχνη του αρτοποιείου εξελίσσεται με γνώμονα τις καινοτόμες δημιουργίες premium ψωμιών (αργής ωρίμανσης με παραδοσιακούς τρόπους παραγωγής με φυσικά καινοτόμα προϊόντα και προζύμια). Με καθαρά και γνήσια προϊόντα αρτοποιίας, με τιμές δυστυχώς πιο ανεβασμένες από το άσπρο ψωμί, γιατί η θρεπτική αξία είναι μεγαλύτερη.
Το επάγγελμα του αρτοποιού είναι σίγουρα δύσκολο και απαιτητικό. Δουλεύετε σκληρά μέσα στη νύχτα, τις ώρες που οι περισσότεροι άνθρωποι ξεκουράζονται. Συνεχίζουν οι νέοι το επάγγελμά σας ή μειώνεται ο αριθμός των αρτοποιείων;
Αν και υπάρχουν δημόσιες σχολές και ΙΕΚ αρτοποιίας, το ενδιαφέρον συμμετοχής δεν είναι μεγάλο. Χωρίς υλικά και μηχανήματα, σήμερα δεν μπορείς να δημιουργήσεις την τέχνη της αρτοποιίας και δυστυχώς όλα τα δημόσια ΙΕΚ πάσχουν και από τα δύο. Μόνο ιδιωτικές σχολές μπορούν να αποφέρουν αποτέλεσμα στην αρτοποιία, αλλά εκεί πρέπει να πληρώσει ο ίδιος ο σπουδαστής για να μάθει την τέχνη. Ύστερα η γραφειοκρατία και ο κυκεώνας των υπηρεσιών που χρειάζονται για να ανοίξεις επιχείρηση σε αποθαρρύνουν πριν ακόμα ξεκινήσεις. Το κράτος από μόνο του σε αποθαρρύνει να ασχοληθείς, λόγω των πρακτικών του και της υψηλής φορολογίας.
Επηρεάζεστε σαν κλάδος από τα μεγάλα σούπερ μάρκετ που πουλάνε ψωμί;
Δεν θα έμπαινα στη φιλοσοφία να συγκρίνω δύο προϊόντα ανόμοια. Το συσκευασμένο ψωμί μακράς διάρκειας των σουπερμάρκετ κατέχει ένα 25 με 27% της αγοράς. Ο καταναλωτής γνωρίζει τι αγοράζει από το σούπερ μάρκετ και τι από το φούρνο. Η θρεπτική αξία των συσκευασμένων ψωμιών μακράς διάρκειας δεν έχει σχέση με τη θρεπτική αξία του φρέσκου ψωμιού. Φρέσκο θεωρείται το ψωμί που παράγεται χωρίς συντηρητικά και έχει διάρκεια ζωής το πολύ μίας εβδομάδας και όχι δύο με τρεις ή και 5 μήνες. Επίσης οι ανθρώπινες σχέσεις και η σωστή πληροφόρηση μέσα από τους φούρνους της γειτονιάς είναι κάτι που δεν το βρίσκεις στα σουπερ μάρκετ.
Ποιο είναι το σημαντικότερο έργο που θέλετε να πετύχετε σαν πρόεδρος των αρτοποιών;
Σκοπός μου είναι να σε συσπειρώσω τους συναδέλφους μου, να μεταφέρω τα προβλήματά μας στην ομοσπονδία αρτοποιών και πάνω από όλα να προστατέψω τον κλάδο μας ώστε να σωθούν τα μαγαζιά μας.
Σας ευχαριστούμε πολύ και σας ευχόμαστε καλή Ανάσταση.
Καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση σε όλους με υγεία.